Головна | Реєстрація | Вхід | RSSНеділя, 13.07.2025, 20:23

Початкова освіта

Меню сайту
Форма входу
Категорії розділу
Мої файли [8]
Пошук

Каталог файлів

Головна » Файли » Мої файли

Ефективний урок
03.11.2013, 14:18

УРОК 1.1. Підготовка до уроку. Формулювання мети            

Вступ

Нині, як ніколи раніше, підвищилися вимоги до уроку – основної форми навчання і виховання молоді.

Яким же насправді має бути сучасний урок? Як підвищити його ефективність?

Взагалі-то урок залежить від багатьох складових. Але однією з найважливіших умов підвищення якості уроків є урізноманітнення методів і прийомів навчання, видів роботи, які виконують учні. Усіляка одноманітність, зрештою, породжує в дітей відчуття перевантаження. Воно виникає не стільки від великої кількості завдань, їх складності, скільки від одноманітності, сірості і буденності.

Алгоритм дій учителя при підготовці до уроку

Підготовка до уроку - важливий етап роботи вчителя. Що значить підготуватися до уроку? На які моменти звернути особливу увагу? Що важливо продумати безпосередньо перед проведенням уроку?

Пропонуємо алгоритм дій учителя при підготовці до уроку:

1.       Урахування особливостей учнів класу:

1.Успішність класу

сильний, слабкий; однорідний, неоднорідний; активний пасивний

2. Ставлення учнів до предмету

байдуже, небайдуже; допитливість, зацікавленість;короткочасний інтерес, який не реалізується в конкретній діяльності

3. Темп роботи

швидкий, середній, повільний

4. Сформованість навчальних умінь

достатньо сформовані, не в повному обсязі.

5. Ставлення до різних методів навчання в залежності від характеру пізнавальної діяльності

1. Репродуктивний;

 

2. Проблемне викладання;

 

3. Частково-пошуковий

 

4. Дослідницький

6. Ставлення до різних форм навчальної роботи, в тому числі нестандартних

урок-ділова гра, урок-семінар, урок-гра «Поле чудес», урок-діалог і т.п.

7. Загальна дисципліна учнів

наскільки дисциплінований клас

 

Алгоритм дій учителя при підготовці до уроку (продовження)

2. Врахування своїх індивідуальних особливостей:

• комунікативність;

• емоційність при організації навчальної діяльності учнів;

• управління сприйняттям нового навчального матеріалу учнями;

• уміння подолати поганий настрій;

• упевненість у своїх знаннях, уміннях;

• наявність умінь імпровізації;

• уміння користуватися різними засобами навчання

Конструювання уроку

Дидактична мета – реалізація принципів навчання; чітке визначення цілей і завдань вивчення; вміла організація навчальної роботи; визначення структури заняття.

Дидактична задача      

Зміст діяльності             

Умови одержання позитивних результатів

І. ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЧАТКУ УРОКУ

Підготовка учнів до початку уроку      

Привітання, перевірка присут­ніх і готовності              

Вимогливість, зібраність, доброзичливість, відсутність багатослів'я, чітко виражена волеспрямованість

II. ПЕРЕВІРКА ВИКОНАННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Виявлення правильності та усвідомленості виконання д/з, прогалин            

Виявлення рівня знань учнів, визначення типових недоліків, шляхи їх ліквідації     

Оперативність вчителя,використання раціональних прийомів перевірки д/з

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Глибока всебічна перевірка знань,умінь,навичок,які будуть необхідні при вивченні матеріалу даної теми            

Перевірка повноти, системності і міцності знань, дієвості умінь і навичок   

Постановка додаткових запитань, рецензування відповідей учнів, ущільнена фронтальна бесіда

IV. ПІДГОТОВКА УЧНІВ ДО ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Підготовка учнів до того виду навчально-пізнавальної діяль-ості, який буде домінувати при освоєнні нового матеріалу         

Повідомлення теми, задач уроку. Мотивація вивчення да­ного матеріалу 

Вміння вчителя визначити дидактичну мету уроку,вмотивовано зацікавити навчальним матеріалом. Можуть бути наявними проблемні запитання

Постановка ефективних цілей

 

Мета діяльності педагога - це його прагнення, усвідомлене рішення змінити ступінь навченості, вихованості й розвиненості учнів. Тому цілі уроку повинні бути максимально конкретними, щоб при підбитті підсумку уроку ми могли обгрунтовано відповісти на питання "Чи досяг урок поставленої мети? Є загальні принципи постановки будь-яких цілей, які також доречно застосовувати і при постановці цілей уроку.

Правила постановки ефективних цілей уроку:

1. Конкретність - сформулюйте конкретно, що Ви хочете побачити наприкінці своїх дій? Щоб діти просто прочитали текст підручника або переглянули малюнки книги, або щоб вони після читання тексту, перегляду малюнків змогли пересказати та проаналізувати прочитане чи побачене? Якщо просто прочитати, переглянути - то скоріше за все діти зможуть це зробити без Вас. А от якщо навчитися аналізувати, навчитися пересказувати - то тут не обійтися без УЧИТЕЛЯ!

2. Вимірність - перш ніж ставити мету подумайте, а як Ви будете перевіряти її досяжність? Якщо немає вимірників, то складно оцінити результати і їх ефективність. Тож згідно із загальними критеріями розобляються конкретні критерії для певної теми.

3. Досяжність - при постановці мети необхідно враховувати свої особистісні та професійні якості, а також характеристику класу. Цілком зрозуміло, що для різних класів критерії ефективності можуть вирізнятися. Можливі такі варіанти:

а) постановка цілей на рівні можливостей класу, потім поступове підвищення (підходить для системного вивчення предмету)

б) постановка цілей з розрахунком на досить інтесивну роботу з метою значного підвищення результатів (зробити прорив)

в) постановка цілей з метою наближення до граничних показників (наприклад, підготовка до іспитів)

г) постановка мети вище за можливості (наприклад, при підготовці до змагань)

4. Значимість - необхідно розуміти, навіщо все це робиться, чому це важливо. Чим сильніша мотивація і значимість виконуваної роботи, тим більш високі результати можна досягти.

5. Конкретність терміну виконання- кожна мета повинна мати конкретну дату початку і дату закінчення (її досяжності).

V. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

Сформованість учнів конкретних уявлень про вивчаючі факти, явища, процеси; їх суть, зв'язки    

Повідомлення вчителем нового матеріалу, сприйняття, усві­домлення, узагальнення, систе­матизація, конкретизація

Опора на життєвий досвід учнів, індивідуальний підхід, оперування засвоєним змістом

VI. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА РОЗУМІННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Встановлення рівня свідомого засвоєння учнями нового матеріалу.              

Перевірка учителем повноти, глибини,міцності засвоєння нових знань.     

Використання вчителем питань, які вимагають розумової та практичної активності, постійне звертання до класу, усунення прогалин

VII. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

Організація діяльності учнів з отримання научних знань        

Діяльність учнів з відтворення змісту, виділення суттєвих ознак; аналіз, синтез, конкре­тизація    

Включення учнів в діяльність по відтворенню та оперуванню знаннями. Вправи, виконання яких вимагає використання отриманих знань.Опрацювання відповідних умінь, навичок

VIII. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Аналіз успішності, опанування знаннями і способами діяльнос-ті. Виявлення типових недоліків у знаннях, уміннях, навичках           

Загальна характеристика ро­боти класу, оцінка навчальних досягнень окремих учнів. Розкрити недоліки, показати шляхи їх подолання    

Уміння визначати ступінь засвоєння навчального матеріалу. Короткість і ємність аналізу дій учнів

IX. ІНФОРМАЦІЯ ПРО ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

На основі виявлених результатів засвоєння нового матеріалу дати д/з        

Повідомлення д/з, інструктаж його виконання.          

Уміння дати рекомендації щодо виконання д/з.

Приклади формулювання мети уроку

Мета   

Приклади формулювання

1.Освітня (навчальна) навчити, дати поняття, встановити залежність;

сформувати (формувати), розширити та поглибити знання або поняття;

узагальнювати, удосконалювати знання;

2. Розвивальна               удосконалювання розумових здібностей; здатності до самостійності мислення; тренування винахідливості;

розвиток критичності та гнучкості розумових операцій, уміння робити зіставлення, висувати гіпотези;

збагачення словникового запасу, оволодіння виразовими засобами мови;

розвиток уяви, фантазії, спостережливості;

розвиток пам’яті, почуттів, волі.

 

3. Виховна         формування світогляду, наукових переконань, працьовитості,

здійснення морального, естетичного виховання, духовне збагачення, всебічний розвиток;

виховання любові до предмета.

До виховної мети:

Безпосередньо в предметі знаходити приховані, але плановані можливості для виховної дії.

Оцінка подій.

Ставлення до героїв.

Звеличення ролі науки.

Моделювання позитивного погляду і поведінки.

Ставлення до кожного учня з граничною пошаною.

Залучення до суспільної діяльності у зв’язку з предметом, у тому числі допомога відстаючим.

До навчальної мети:

Навчитися аналізувати, ставити завдання, знаходити можливі рішення.

Навчити розумного і корисного спілкування.

Навчити працювати з текстами.

Розвинути вміння зосереджуватися, концентрувати увагу.

Розвинути вміння відстоювати свої позиції.

Навчити знаходити знання, користуватися різними джерелами інформації

 

УРОК 1.1. Підготовка до уроку. Формулювання мети                            

Формулювання мети (шпаргалка для вчителя)

До виховної мети:

Безпосередньо в предметі знаходити приховані, але плановані можливості для виховної дії.

Оцінка подій.

Ставлення до героїв.

Звеличення ролі науки.

Моделювання позитивного погляду і поведінки.

Ставлення до кожного учня з граничною пошаною.

Залучення до суспільної діяльності у зв’язку з предметом, у тому числі допомога відстаючим.

До навчальної мети:

Навчитися аналізувати, ставити завдання, знаходити можливі рішення.

Навчити розумного і корисного спілкування.

Навчити працювати з текстами.

Розвинути вміння зосереджуватися, концентрувати увагу.

Розвинути вміння відстоювати свої позиції.

Навчити знаходити знання, користуватися різними джерелами інформаці

«Портрет» класу

 

Показник

Характертистика показника

Характеристика класу

1.Успішність класу

Сильний-слабкий

 

Однорідний-неоднорідний

 

Активний-пасивний

 

2. Ставлення учнів до предмету

Байдуже-небайдуже

 

Допитливість, зацікавленість - короткочасний інтерес, який не реалізується в конкретній діяльності

 

3. Темп роботи

Швидкий-середній-повільний

 

4. Сформованість навчальних умінь

Достатньо сформовані - не в повному обсязі

 

5. Ставлення до різних методів навчання в залежності від характеру пізнавальної діяльності

Репродуктивний;

Проблемне викладання;

Частково-пошуковий;

Дослідницький

 

 

6. Ставлення до різних форм навчальної роботи, у тому числі нестандартних

 

 

 

 

Індивідуальні особливості вчителя

 

Індивідуальні особливості

Ступінь прояву особливості
(виключно на думку вчителя)

Слабко виражена – достатньо виражена – сильно виражена

АБО

низький рівень – достатній рівень – високий рівень

·         комунікативність;

 

·         емоційність при організації навчальної діяльності учнів;

 

·         управління сприйняттям нового навчального матеріалу учнями;

 

·         уміння подолати поганий настрій;

 

·         упевненість у своїх знаннях, уміннях;

 

·         здатність до імпровізації;

 

·         уміння користуватися різними засобами навчання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Мої файли | Додав: valentina62
Переглядів: 2207 | Завантажень: 0 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 1
1 SergLig  
0
<a href=http://zmkshop.ru/>федерал фокс строй сайт</a>

Ім`я *:
Email *:
Код *:
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright MyCorp © 2025
Створити безкоштовний сайт на uCoz